kolmapäev, 25. november 2009

H’mongi tüdrukud elust

vaatega imeilusale Halong Bay lahele

harilik Eesti suve ilm

Sapa turismiinfo punktis on üleval näitus. Nimelt üks lääne naine ostis grupile H’mongi neiudele fotokaamerad, palus teha fotosid nende elust ning iga foto juurde midagi rääkida. Kuna enamus ei oska kirjutada ja lugeda, siis olid jutud teiste poolt kirja pandud. Allpool mõned killud 10-17 aastaste mägihõimu neiude arusaamadest ning nende elust.

H’mongidel ei ole külades suured majad. Isegi kui oleksid suured majad, siis nagunii nendes poleks elektrit. Kui oleks suur maja, siis ei oleks võimalik šamaani kutsuda kui keegi on haige, sest kui on suur maja, siis šamaan ei saa pahasid vaime välja ajada. Hau Di Tinh, 17 aastane

Linnas on palju inimesi – Dzaod, H’mongid, välismaalased. Meie külas ei ole nii palju inimesi ning kõik kes seal on, on H’mongid. Turistid käivad ainult külasid vaatamas, aga nad kunagi ei jää ööseks, sest meil ei ole neid kuhugi magama panna. Meil ei ole suured majad nagu Khin’idel linnas. Ly Thi Chai, 10 aastane

Mõned korrad nädalas ma viin turiste oma külla. Nad ei tee seal midagi. Lihtsalt vaatavad kõike ja teevad fotosid. Than Ti Su, 16 aastane

Kui minu kaks väikest õde suuremaks kasvavad, siis nad tulevad koos minuga linna asju müüma, sest nad on laisad. Nad ei taha külas olla, sest seal tuleb liiga palju tööd teha. Mina ei lähe linna, sellepärast, et ma laisk olen, vaid sellepärast, et minu vanematel on raha vaja ja ma tahan neid aidata. Aga minu vanem õde on kodus. Ta on liiga arg, et linnas asju müüa. Giang Thi Chi, 10 aastane

Dao naised käivad Sapa turul asju müümas. Iga nädal nad lähevad oma külla põllule tööle ning uute asjade järgi, mida müüa. Daod müüvad turistidele küll rohkem asju, aga nad teenivad sama vähe kui meie H’mongid. Nende asjad on küll ilusad, aga nad ise kannavad uusi asju ja turistidele müüvad kantud asju. Ma Thi Sang, 17 aastane

Esialgu ma tulin linna koos oma emaga, ta õpetas mulle kuidas müüa. Mulle meeldib müüa. Kui ma oleksin kodus, siis meil ei oleks üldse raha ega toitu, mida süüa. Nüüd ma olen ainuke, kes müümas käib ja ma annan kogu teenitud raha oma vanematele. Minu nooremad vennad ja õed ei käi koolis, sest kodus on palju tööd. Thau Ti Za, 12 aastane

Ma töötan tuuri-juhina ja viin turiste küladesse. Kui turiste ei ole, siis pean tegema teisi töid nagu korjama juurvilja lehti, nõusid pesema, riideid pesema ja kuivatama. Aga tegelikult teeb ikkagi ema enamus tööd. Meie jaoks on töö lõbus! Ma Thi Sang, 17 aastane

Mul on kaks õde ja vend. Kui minu emal ja isal ei oleks veel poega, siis nad muudkui saaks veel lapsi. Kui minu ema sünnitas minu venna, siis nad lõpetasid laste saamise. Aga mulle meeldib kui meie kodus on palju inimesi, siis on lõbus. Vang Thi Pi, 13 aastane

Kui mulle meeldib mõni poiss, siis ma kunagi ei palu tal minuga koos välja tulla, sest see on liiga piinlik. Ly Thi May, 14 aastane

Kui ma kunagi abiellun, siis ma tahaks saada viis last – kolm tüdrukut ja kaks poissi. Mulle meeldib, kui on rohkem tüdrukuid, sest tüdrukud töötavad ja aitavad vanematel raha teenida. Poisid on väga häbelikud, nad on ainult kodus. Ly Thi Do, 16 aastane

Poisid ei käi kunagi asju müümas, nad peavad pühvlite ja hobuste eest hoolitsema. Neile meeldiks ka müüa, aga neil on liiga palju müüd tööd vaja teha. Ly Thi Chai, 10 aastane

Üles tähendanud ja tõlkinud Marika, fotod Marikalt

Kommentaare ei ole: